Giovanni Liotti: "Interpersonalny wymiar świadomości" - zapowiedź
By przybliżyć zainteresowanym, jakiej problematyki dotyczy, poniżej zamieszczamy Spis treści. Samą zaś książkę autor poświęcił pamięci Johna Bowlby'ego
Spis treści
Przedmowa
1. Niedefiniowalna natura świadomości
Ciągłość świadomości i związek świadomość – pamięć
Zmienność świadomości
Relacyjne aspekty świadomości
Świadomość a odpowiedzialność
Świadomość a poczucie ja
Interpersonalny wymiar świadomości
2. Ewolucja relacji i narodziny świadomości
Ewolucja różnych form relacji
Bricolage ewolucji / Genom, mózg i formy relacji / Aktywność mózgu a wymiar relacyjny
Reguły a reprezentacje relacji
Systemy motywacyjne / Nieświadoma natura reguł i wartości ewolucjonistyczne / Emocje, relacje i świadome reprezentacje / To czego uczy nas imprinting
Od nieświadomych reguł do świadomych reprezentacji
Nieświadome wersje mnogie i jednostkowa wersja świadoma / Język, świadomość i SMI
Ewolucja i funkcja świadomości ludzkiej
Interpersonalna perspektywa funkcji świadomości / Złożoność relacji a funkcja świadomości
3. Mózg, relacje, świadomość
Systemy motywacyjne w mózgu
System eksploracji, potrzeby ciała, motywacje społeczne a motywacje epistemologiczne / System obrony i system agonistyczny rangi (pozycji społecznej) / Systemy, które mediują więzi uczuciowe: seksualność, opieka, przywiązanie, współpraca (kooperacja)
Neurony lustrzane
Emocje, świadomość i schemat ciała
Typy map mózgu niezbędnych dla świadomości
4. Filogeneza i ontogeneza świadomości wyższego rzędu
Charakterystyka poznawcza wyłącznie ludzka
Poznanie u naczelnych / Charakterystyka poznawcza specyficznie ludzka
Ciągłość pomiędzy naturą a kulturą w świadomości ludzkiej
Imitacja, język i kultura / Od ewolucjonistycznego przystosowania do świadomości wyższego rzędu
Świadomość i parytetowa współpraca
Pewna hipoteza: wzbudzenie systemu motywacyjnego kooperacji jest u człowieka facylitowane / Inne możliwe konsekwencje facylitowanego wzbudzenia systemu kooperacji
Teoria Umysłu i metapoznanie
Uwewnętrznione relacje a modele ja – z – innym
5. Świadomość w relacjach przywiązania
Synchronizacja zmian w świadomości dziecka i tego kto się nim opiekuje
Badania empiryczne wczesnego przywiązania
Strange Situation / Styl przywiązania zorganizowany i dezorganizacja przywiązania / Dezorganizacja przywiązania jako zaburzenie świadomości
Style opieki rodziców a styl przywiązania u dziecka
Styl odpowiedzi rodziców formuje ekspresję przywiązania u dziecka
Dezorganizacja przywiązania jako zaburzenie świadomości
Zmiany świadomości u rodziców dzieci z przywiązaniem zdezorganizowanym / Strach w relacjach przywiązania / Strach w relacji przywiązania a zmiany świadomości
Modele operacyjne ja i innego
Modele operacyjne w stylach przywiązania A, B i C/ Modele operacyjne w przywiązaniu D
6. Świadomość i reprezentacje ja
Wyjaśnienia teoretyczne odmiennych stanów świadomości w relacjach przywiązania
Odmienne opisy teoretyczne jednego tematu / Kliniczna ilustracja pochodząca z badań nad przywiązaniem
Spójność modeli operacyjnych i problem samoświadomego ja
Ja, świadomość i reprezentacje ja: trzy modele antropologiczne
Reprezentacje ja a świadomość w [relacji] przywiązania
Spójność modeli operacyjnych przywiązania a zgodność progresywnej organizacji poznania ja
Ciągłość stylu przywiązania w trakcie rozwoju / Rozwój reprezentacji ja-z – innym zaczynając od pierwszych modeli operacyjnych / Opis osobistych doświadczeń przywiązania / Adult Attachment Interview
Międzypokoleniowa transmisja reprezentacji przywiązania
7. Świadomość i relacje w zaburzeniach dysocjacyjnych
Porzucenie i renesans zainteresowania zaburzeniami dysocjacyjnymi
Zaburzenia dysocjacyjne
Dysocjacyjne zaburzenia tożsamości /Inne typy zaburzeń dysocjacyjnych
Geneza zaburzeń dysocjacyjnych: aspekty indywidualne i interpersonalne 188
Trauma a relacje interpersonalne / Trauma i dysocjacja: aspekt indywidualny/ relacja w genezie zaburzeń dysocjacyjnych
8. Jedność i samowystarczalność Ja: podwójna iluzja?
Relacyjność, mnogość i nieciągłość Ja
Doświadczenie oddzielności i samowystarczalności Ja
Autorefleksja ukazuje samowystarczalność Ja? / Sztuka i iluzoryczność samowystarczalności / Tożsamość zależy od relacji: eksperymentalna demonstracja
Doświadczenie jedności i ciągłości Ja
Ciało i język w genezie poczucia jedności Ja /Jedność Ja jako wynik procesu epigenetycznego
Relatywizm, relacyjność, procesyjność poczucia jedności Ja
9. Ciągłość świadomości a jakość relacji
Rozległość (rozciągłość) i ciągłość świadomości w różnych interakcjach o wrodzonej bazie 230
Systemy przywiązania i opieki / System agonistyczny i system seksualny / System parytetowej współpracy
Od pewnego przywiązania do parytetowej współpracy
Aktywacja różnych SMI w relacji rodzic-dziecko / Epigeneza systemów relacji
Zniekształcenia w komunikacji a zmiany świadomości
Ja/Ty a Ja obiektywizujące / Porzucenie relacyjnej prawdy / Groźby opuszczenia, obarczanie winą i paradoksy / Utrata syntonizacji (dostrojenia) w komunikacji
10. Świadomość w relacji terapeutycznej
Definicja porozumienia terapeutycznego
Uzgodniony cel pracy terapeutycznej / Niemożność uzgodnienia celu terapii i inne defekty porozumienia / Inne sposoby poszukiwania parytetowości w psychoterapii
Stopniowe formowanie się współpodzielania znaczeń
Bilateralna narracja wydarzeń w psychoterapii / Internalizacja relacji terapeutycznej
Bibliografia
Wykaz nazwisk
Wykaz terminów
I taki cytat, jako wprowadzenie:
"Interpersonalny wymiar świadomości
Jakikolwiek aspekt świadomości chciałoby się przeanalizować – jej związek z pamięcią, jej ciągłość lub nieciągłość, wyłączną przynależność jej działania jedynie „w głowie” jednostki, intencjonalność lub związek pomiędzy świadomością, samoświadomościa a językiem – ujawnia się wyraźnie, iż po to, by zrozumieć naturę i funkcję nie można pominąć relacji pomiędzy jednostką a jej środowiskiem. Samowystarczalność (jedynie pozorna) tego poczucia ja, które oparte jest na wewnętrznym monologu, to znaczy iluzoryczna samowystarczalność jawnej samoświadomości dorosłego człowieka, nie wyczerpuje rzeczywistości świadomości. Wiele teorii, które do tej pory zostały w niniejszej książce częściowo wymienione, twierdzi, że indywidualna świadomość nie jest samowystarczalna: relacja pomiędzy organizmem a środowiskiem stanowi jej aspekt, którego absolutnie nie można pominąć. Również teorie neurobiologiczne jak ta Edelmana i Damasio zdecydowanie uznają, iż świadomość nie jest cechą właściwą mózgu lecz raczej relacji pomiędzy mózgiem, ciałem i światem. Niemniej jednak rozważania nad tym szczególnym typem interakcji pomiędzy jednostką a światem, która stanowi relację społeczną pozostaje w cieniu w większej części naukowych teorii świadomości."