model psychopatologii rozwojowej (developmental psychopathology) Liottiego
Gdyby prześledzić trochę inaczej hierarchiczno -heterarchiczną strukturę systemów neurobiologicznych, które są wrodzone, więc wszyscy je posiadamy jako ludzie, to warto byłoby sobie je uporządkować śledząc również to, co powiedział Pierre Janet o "systemach akcji".
Kiedy spojrzymy na diagram poniżej, to u dołu po lewej stronie mamy system neurobiologiczny obrony (życia), czyli mobilizujący nas do obrony własnego życia, kiedy czujemy, iż jest ono zagrożone (tak w uproszczeniu). Pionowo nad nim hierarchicznie nadbudowuje się system przywiązania, czyli ten, który w sytuacji dla nas niebezpiecznej każe nam szukać ochronnej bliskości drugiego człowieka.
destrukcyjna agresywność międzyludzka i przywiązanie w świetle teorii motywacji Liottiego - webinar
UWAGA!
II część seminarium online odbędzie się 29 listopada w godzinach od 20.00 do 22.00
Osoby, które chciałby w tym seminarium uczestniczyć, a nie uczestniczyły w pierwszym mogą uzyskać dostęp do rejestracji pierwszej części seminarium.
Cena udostępnienia nagrania i udziału w drugiej części to 160 zł.
Link do formularza rejestracyjnego dostępny jest tutaj
John Bowlby powiadał, że system motywacyjny przywiązania można w pełni zrozumieć jedynie poprzez obserwację jego interakcji z innymi systemami motywacyjnymi, które podobnie jak system przywiązania mają wrodzoną bazę i które kierują zachowaniami człowieka w relacjach międzyludzkich
Przywiązanie, Ja i rodzina, trzy wzajemnie powiązane ze sobą systemy - seminarium
Kładąc niesamowicie solidną bazę pod integrację psychoterapii aspirującej do rangi nauki, tak właśnie Giovanni Liotti zatytułował jeden ze swoich artykułów. Analizując ten bardzo obiecujący kierunek rozwoju psychoterapii "bez przymiotników" postaramy się Gianni Liottiego przemyślenia na ten temat przybliżyć.
Interpodmiotowość wg. badaczy Infant Research = znaczenie dla psychologii rozwojowej i psychoterapii
W dniu 27 listopada 2019 r. w godzinach od 20.00 do 22.00 zapraszamy na seminarium on line, na którym przybliży koncepcje interpodmiotowości i jej znaczenia dla naszego rozumienia rozwoju dziecka oraz tego, jak badacze z The Boston Change Process Study Group przełożyli to na oddziaływania psychoterapeutyczne. TBCSG do psychoterapii wprowadziła między innymi pojęcia "momentu teraz" i "niejawnej (proceduralnej) wiedzy relacyjnej" (jak z samej nazwy można wywnioskować - wiedzy, której pacjent na sesji terapeutycznej nie opowie"), syntonizacji, synchronizacji oraz koordynacji. wiedza ta w innym świetle pozwala interpretować znaczenie relacji terapeutycznej, jako głównego i swoistego czynnika terapeutycznego.
Trauma a interpodmiotowość
SEMINARIUM POWTÓRZYMY 29 maja 2020 W GODZ. 20.00 DO 22.00
Seminarium online poświęcone problematyce traumy - tym razem w świetle teorii poliwagalnej, teorii przywiązania i ewolucjonistycznej teorii motywacji - odbędzie się 14 czerwca godzinach od 20.00 do 22.00.
Cena seminarium to 80 zł.
Na seminarium obowiązuje wcześniejsza rejestracja, link do kwestionariusza rejestracyjnego znajduje się tutaj
Interpodmiotowość, trauma
1.Rys historyczny i definicje
Przejście od psychologii monopersonalnej do bipersonalnej.
2. By zrozumieć traumę warto poznać:
a) Liotti’s model (trauma i rezyliencja w świetle teorii przywiązania)
b) teorię poliwagalną Porgesa
c) koncepcję okna tolerancji
d) Definicję sytuacji potencjalnie traumatycznej → (podmiotowość, interpodmiotowość) i tego, kiedy prowadzi do psychopatologii, kiedy zaś do rezyliencji
e) teorię dysocjacji strukturalnej van der Harta (którą omówi na osobnych seminariach dr Alessia Tomba)
Ewolucjonistyczna teoria motywacji i jej kliniczne zastosowanie
Informujemy, iż seminarium zostało odwołane ponieważ nie zebrało się minimum zainteresowanych uczestników.
Miło nam zaprosić czytelników publikowanych przez nas książek na ostatnie seminarium organizowane przez Fundację Przyjaciele Martynki. Seminarium odbędzie się w Poznaniu w dniu 27 czerwca w godzinacj 17.00 do 19.00 w Biurowcu Delta na ul. Towarowej 35.
Seminarium poprowadzą dr Benedetto Farina i dr Fabio Monticelli.
Stres, trauma, samotność w biegu życia - SWPS WZ Katowice, międzynarodowa konferencja
Zapraszamy serdecznie na konferencję, którą współorganizujemy z SWPS https://www.swps.pl/nauka-i-badania/konferencje/19589-stres-trauma-samotnosc-w-biegu-zycia
styl przywiązania bezpieczny nabyty - seminarium online
Możemy zacząć przybliżenie problematyki, którą poruszymy na seminarium od pytania o to, czy wewnętrzne modele operacyjne są sztywne i nie poddające się modyfikacji przez nowe doświadczenia relacyjne?
Interpersonalne systemy motywacyjne a przymierze terapeutyczne - szkolenie
UWAGA
Osoby zainteresowane bardziej praktycznym przybliżeniem tego, jak analiza aktywności interpersonalnych systemów motywacyjnych sprawdza się w pracy psychoterapeutycznej, dlaczego tak ważny w trakcie sesji jest aktywny (tak u pacjenta, jak i u terapeuty) system parytetowej współprcy
zapraszamy 29 czerwca na warsztatowe spotkanie z
dr Fabio Monticellim i prof. Benedetto Fariną
Warsztaty odbędą się
w Siedzibie Wydziału Zamiejscowego SWPS w Katowicach, ul. Techników 9,
w godzinach od 9.00 do 13.30.
Koszt warsztatów to 250 zł (wpłata do 30 maja) 300 zł (wpłata do 15 czerwca)
Zapisy przez formularz kontaktowy (zakładka "Kontakt")
W seminarium można uczestniczyć online, cena seminarium online to 200 zł.
Miło nam ogłosić program nowego szkolenia dotyczącego psychoterapii poznawczo - ewolucjonistycznej i przymierza terapeutycznego. Mamy nadzieję, że szkolenie może ofiarować psychoterapeutom - niezależnie od ich orientacji psychoterapeutycznej- cenne wskazówki do rozumienia procesu terapeutycznego i narzędzia, które będą pomocne w ich pracy psychoterapeutycznej.
Szkolenie jest wprowadzeniem do kolejnego szkolenia o przymierzu terapeutycznym konstruowanym w oparciu o system motywacyjny parytetowej współpracy, który w największym stopniu przyczynia się do wzrostu zdolności metapoznawczych (które Fonagy nazywa zdolnościami mentalizacji), możliwości jego załamania się w trakcie psychoterapii i jego przywracaniu. Pierwsze szkolenie o konstruowaniu przymierza terapeutycznego planowane jest na wiosnę 2020 r.
Szkolenie o systemach motywacyjnych jest też wprowadzeniem do szkolenia będącego wprowadzeniem do Master Control Theory, czyli psychoterapii opartej o plan pacjenta wg. Weissa.
syntonia w rozwoju i w psychoterapii - seminarium online
„Milcząca rewolucja” – termin wprowadzony przez Arnolda Coopera (2004) – dobrze opisuje znaczenie przejścia od psychologii monopersonalnej do psychologii bipersonalnej.
W latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku nastąpił powrót do podejścia bipersonalnego (z którego jak wiadomo wycofał się Freud zaprzeczając znaczeniu realnych relacji w powstawaniu zaburzeń określanych wówczas jako histeria): psychologia relacji z obiektem (m.in. Winnicott, Fairairn, Guntrip). W Stanach Zjednoczonych zaś interpersonalna szkoła Sullivana, a także Edgara Levinsona. Ich uczniowie: Stephen Mitchell, Jay Greenberg, Levis Aron, Irvin Hoffman, Philip Bromerg, Donnel Stern, Darlen Ehrenberg, Jessica Benjamin i in. jeszcze większy nacisk kładli na podejście bipersonalne – ewolucja, która znana jest jako „szkoła relacyjna”.
W odmienny sposób Heinz Kohut i jego następcy podkreślali rolę realnego wpływu psychoanalityka na pacjenta, niezależnie od znaczenia interpersonalnego.
Inni, jak Thomas Ogden, Patrick Casement, James McLaughlin, Owen Renik ukazywali bipersonalną naturę terapii.
Innym aspektem tego ruchu jest kładzenie nacisku na „tu i teraz” tego, co dzieje się w gabinecie terapeutycznym.
Badania z psychologii rozwojowej określane mianem nurtu "Infante research" nie tylko zrewolucjonizowały wiedzę z psychologii rozwojowej, zwłaszcza w odniesieniu do najwcześniejszych kompetencji relacyjnych noworodka, miały też ogromne znaczenie w konceptualizacji relacji terapeuta-pacjent opracowanej przez BCPSG. Obserwacje Johna Bowlbiego podkreślały znaczenie tego, co rzeczywiście dzieje się w relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi. Prace badawcze przedstawicieli nurtu infante research (badaczy wywodzących się z nurtu psychoanalizy jak Louis Sander, Gerald Stechler, Daniel Stern, Karlen Lyons-Ruth, Beatrice Beebe, T. Berry Brazelton, Robert Emde, Edward Tronick) oraz wkład Teorii Systemów Dynamicznych (TSD) (Ester Thelen i Linda Smith) wniosły ogromny wkład w rozumienie pary terapeuta – pacjent jako systemu dynamicznego, który podlega zmianom zgodnie z zasadami TSD.
W interaktywnej wymianie między pacjentem a terapeutą - zgodnie z wynikami badań tej grupy - znaczenie mają: interpodmiotowość, aspekty niejawne komunikacji oraz znaczenie intencji jako pierwotnego organizatora wymiany interaktywnej, niejawna wiedza relacyjna, wzajemna regulacja, syntonizacja itd.
Na seminarium postaramy się zaś przybliżyć problematykę znaczenia syntonizacji tak w relacji rodzic – dziecko, jak i terapeuta – pacjent, a dodatkowo syntonizację interpersonalnych systemów motywacyjnych (zwanych też przez Liottiego systemami neurobilogicznymi) w interakcji pomiędzy dwoma podmiotami.
Więcej artykułów…
- Zastosowanie kliniczne teorii polimotywacyjnej Liottiego (psychoterapia poznawczo-ewolucjonistyczna) - szkolenie
- Ewolucjonistyczna teoria motywacji Liottiego - co wnosi do różnych podejść psychoterapeutycznych
- Spotkanie z autorami wydawanych przez nas książek
- Wewnętrzne modele operacyjne - co ich zrozumienie wnosi do psychoterapii
- Kiedy sytuacja z potencjalnie traumatycznej staje się traumatyczną...