Fundacja Przyjaciele Martynki

Teoria poliwagalna Porgesa i psychosomatyczny wymiar traumy

Kolejne seminaria poświęcone problematyce traumy wczesnodziecięcej odbędą się 25 kwietnia oraz 8 maja w godzinach od 20.00 do 21.30.

Cena łączna cena seminariów to 100 zł.

Na seminarium obowiązuje wcześniejsza rejestracja, formularz rejestracyjny dostępny jest tutaj

Zaś mówić na nich będziemy o

Interpodmiotowości, traumie i rezyliencji

1.Rys historyczny i definicje

Przejście od psychologii monopersonalnej do bipersonalnej. Trauma i rezyliencja a rodzina

2. By zrozumieć traumę warto poznać:

a) Liotti’s model (trauma i rezyliencja w świetle teorii przywiązania)

b) teorię poliwagalną Porgesa

c) koncepcję okna tolerancji

d) Definicję sytuacji potencjalnie traumatycznej → (podmiotowość, interpodmiotowość) i tego, kiedy prowadzi do psychopatologii, kiedy zaś do rezyliencji 

e) teorię dysocjacji strukturalnej van der Harta (którą omówi na osobnych seminariach dr Alessia Tomba)

Czytaj więcej

Zastosowanie kliniczne teorii polimotywacyjnej Liottiego (psychoterapia poznawczo-ewolucjonistyczna) - szkolenie

Szkolenie zostanie powtórzone w 2019 r., w dniach 13 i 27 marca oraz 10 i 24 kwietnia, w godzinach od 20.00 do 22.00.

O czym mówiliśmy na pierwszym seminarium można zobaczyć tutaj

oraz fragment rejestracji trzeciego dostępny jest tutaj

Po raz pierwszy w Polsce mamy przyjemnośc zaproponować podejście psychoterapeutyczne zaliczane do trzeciej fali podejścia poznawczo-behawioralnego, czyli podejście poznawczo-ewolucjonistyczne, opracowane przez Giovanni Liottiego, który zintegrował podejście poznawcze z teorią przywiązania, teorią ewolucji, biologią ewolucjonistyczną, antropologią ewolucjonistyczną i neuronauką.    

System motywacyjny przywiązania jest z pewnością jednym z najbardziej znanych. Czytelnicy książki o traumatycznym rozwoju wiedzą już, iż systemów motywacyjnych z poziomu limbicznego (na którym umieszcza autor interpersonalne systemy motywacyjne) Liotti wymienia co najmniej pięć: przywiązania, opieki, seksualny (związany z tworzeniem się pary), rangi i parytetowej współpracy. Jak z tego wynika sam system przywiązania to zbyt mało, by wytłumaczyć mechanizm traumy relacyjnej, zwłaszcza wówczas, gdy pojawiają się strategie kontrolujące przywiązania, występujące po wczesnodziecęceym przywiązaniu zdezorganizowanym. Aktywności każdego z tych systemów odpowiada charakterystyczna sekwencja następujących po sobie emocji związana z zagrożeniem osiągnięcia celu lub też z jego osiągnięciem.

Czytaj więcej

Interpodmiotowość wg. badaczy Infant Research = znaczenie dla psychologii rozwojowej i psychoterapii

W dniu 14 lutego 2019 r. w godzinach od 20.00 do 22.00 zapraszmy na seminarium on line, na którym dr Maurizio Brasini przybliży nam koncepcje interpodmiotowości i jej znaczenia, koncepcji, która nie tylko przyczyniła się do zrewolucjonizwania wiedzy na temat rozwoju dziecka, ale też przełożona została na oddziaływania psychoterapeutyczne dzięki pracy The Boston Change Process Stady Grup. Badaczom, którzy do psychoterapii wprowadzili między innymi pojęcia "momentu teraz" i "niejawnej wiedzy proceduralnej" (jak z samej nazwy można wywnioskować - wiedzy, której pacjent na sesji terapeutycznej nie opowie"), syntonizacji, synchronizacji oraz koordynacji, a przede wszystkim w innym świetle pozwala interpretować znaczenie relacji terapeutycznej, jako głównego i swoistego czynnika terapeutycznego.

Czytaj więcej

Psychosomatyka PNEI a teoria systemów motywacyjnych Liottiego

Dnia 29 października w godzinach 20.00 - 22.00  zapraszamy na seminarium online, które będzie poświęcone temu co ewolucjonistyczna teoria motywacji może wnieść do psychosomatyki według nowego paradygmatu PNEI (psycho-neuro-endokryno-immunologii) - bo człowiek jest JEDNOŚCIĄ i podział na psyche i soma dla niektórych już odszedł do przeszłości.

Czytaj więcej

przywiązanie i trauma relacyjna w świetle ewolucjonistycznej teorii motywacji Liottiego - webinar

 Seminarium jutro się nie odbędzie. Z osobami, które wyraziły chęć uczestnictwa skontaktujemy się mailowo.

Informujemy, że w drugim podanym terminie seminarium uległ zmianie.

Nowe terminy to 28 września i 5 październik.

Kolejne zaś to 5 i 12 listopada

oraz 22 listopada i 12 grudnia (na tych dwóch seminariach większy nacisk położony będzie na interpersonalny wymiar świadomości).

Czytaj więcej

interpodmiotowość a przywiązanie - seminarium

Seminarium on line powtórzone zostanie w dniu 1 marca w godzinach od 20.00 do 22.00.

Na seminarium obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

Koncepcja interpodmiotowości jest bardzo ważną koncepcją dla zrozumienia rozwoju dziecka. Tak w kierunku zdrowia, jak i psychopatologii. Jest też ważną koncepcją dla zrozumienia procesu psychoterapeutycznego.

Czytaj więcej

Relacje a psychoanaliza, podejście poznawcze i systemowo-relacyjne - seminarium

Seminarium zostanie powtórzone  12, 19 i 24 października br. w godz. od 20.00- do 22.00

Seminarium 12 października poświęcimy omówieniu tego, jakie zmiany nastąpiły w podejściu psychoanalitycznym po integracji znaczenia doświadczeń relacyjnych z najwcześniejszego dzieciństwa, czyli wiedzy z teorii przywiązania Bowlby'ego. Omówimy wkład Mery Main, Daniela Sterna w rozumienie interpodmiotowości i jej związku z przywiązaniem, a także komunikację interpodmiotową noworodka w trójkącie pierwotnym: matka-ojciec-dziecko wg. Elizabeth Fivaz -Depeursinge.

 

19 października jako kontynuacja pierwszego seminarium odbędzie się seminarium on line poświęcone wzajemnym wpływom teoria - przywiązania podejście poznawcze. Na tym seminarium mówić będziemy dużo o wewnętrznych modelach operacyjnych. Zaczniemy od tego co sam Bowlby rozumiał przez "wewnętrzny"-"model"-"operacyjny". Omówimy też ich wpływ na postrzeganie, przetważanie informacji oraz nadawanie znaczenia doświadczeniu.  

Czytaj więcej