Fundacja Przyjaciele Martynki

  • Hanna Michalska

emocje w psychoterapii poznawczo-ewolucjonistycznej - webinar

W dniu 17 stycznia 2020 r. zapraszamy serdecznie na bezpłatne seminarium online, na którym mówić będziemy o rozumieniu emocji w psychoterapii poznawczo-ewolucjonistycznej.

Na seminarium obowiązuje wcześniejsza rejestracja. Link do formularza rejestracyjnego znajduje się tutaj

Potwierdzimy w pierwszej kolejności rejestrację osób, które już uczestniczyły w organizowanych przez nas szkoleniach i seminariach. Liczba miejsc jest ograniczona.

  • Hanna Michalska

nasza tegoroczna działalnośc szkoleniowa

Informacja dla zainteresowanych, a jeszcze niezdecydowanych.

W tym roku proponujemy seminaria i szkolenia, których tematyka dotyczy generalnie przejścia od tzw. "psychologii mono-personalnej" do "interpersonalnej". Ich bazę zaś stanowi ewolucjonistyczna teoria motywacji Giovanni Liottiego więcej na temat tej teorii i psychoterapii na niej opartej tutaj.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

model psychopatologii rozwojowej (developmental psychopathology) Liottiego

 

Gdyby prześledzić trochę inaczej hierarchiczno -heterarchiczną strukturę systemów neurobiologicznych, które są wrodzone, więc wszyscy je posiadamy jako ludzie, to warto byłoby sobie je uporządkować śledząc również to, co powiedział Pierre Janet o "systemach akcji".
Kiedy spojrzymy na diagram poniżej, to u dołu po lewej stronie mamy system neurobiologiczny obrony (życia), czyli mobilizujący nas do obrony własnego życia, kiedy czujemy, iż jest ono zagrożone (tak w uproszczeniu). Pionowo nad nim hierarchicznie nadbudowuje się system przywiązania, czyli ten, który w sytuacji dla nas niebezpiecznej każe nam szukać ochronnej bliskości drugiego człowieka.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Liotti’s model a dysocjacja strukturalna osobowości - podejścia i narzędzia do terapii dzieci

UWAGA!!!

Seminaria zostaną powtórzone w dniach 14 listopada (czwartek) i 12 grudnia (czwartek) w godzinach od 20.00 do 22.00.

Cena seminarium (2 x 2 godz. ) to 250 zł.

Zapraszamy.

Na trzecią edycję zapraszamy wiosną 2020 r.

 

Koncepcja modelu dysocjacji opracowana Giovanni Liottiego posłużyła za punkt wyjścia między innymi badaczom, którzy opracowali teorię dysocjacji strukturalnej. Spróbujemy na naszych seminariach przybliżyć tak model traumy i dysocjacji Liottiego, jak i model dysocjacji strukturalnej.

Idea Pitipies® narodziła się z konieczności znalezienia rozwiązania klinicznego problemu: jak wyjaśnić straumatyzowanym dzieciom to, w jaki sposób działa dysocjacja strukturalna w terminologii podziału na części osobowości.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Rezyliencja w świetle teorii przywiązania - webinar

uwaga kolejne terminy seminariów online to 22 listopada, 3 grudnia i  17 grudnia w godzinach od 20,00 do 22,00

 

W ciągu ostatnich lat wiele mówiliśmy o traumie, zwłaszcza tej relacyjnej. Czas więc zacząć mówić o koncepcji rezyliencji, tej indywidualnej, relacyjnej i rodzinnej. Trauma i rezyliencja są bowiem zjawiskami tak starymi, jak ludzkość sama.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

Trauma -interpodmiotowość - rezyliencja - międzynarodowa konferencja

Zasługą teorii przywiązania Bowlbiego jest stworzenie mostu pomiędzy tym, co wewnątrzypsychiczne a tym, co stanowi relacyjną rzeczywistość podmiotu, co też otwiera możliwość dialogu pomiędzy różnymi szkołami psychoterapii.

Podejście poznawczo-ewolucjonistyczne opierające się na ewolucjonistycznej teorii motywacji (integrującej również teorię przywiązania) stanowi bazę do analizy relacyjnej rzeczywistości podmiotu i procesów wewnątrzpsychicznych tak typu bottom up, jak i top down.

Czytaj więcej

  • Hanna Michalska

syntonia w rozwoju i w psychoterapii - seminarium online

„Milcząca rewolucja” – termin wprowadzony przez Arnolda Coopera (2004) – dobrze opisuje znaczenie przejścia od psychologii monopersonalnej do psychologii bipersonalnej.

W latach czterdziestych i pięćdziesiątych XX wieku nastąpił powrót do podejścia bipersonalnego (z którego jak wiadomo wycofał się Freud zaprzeczając znaczeniu realnych relacji w powstawaniu zaburzeń określanych wówczas jako histeria): psychologia relacji z obiektem (m.in. Winnicott, Fairairn, Guntrip). W Stanach Zjednoczonych zaś interpersonalna szkoła Sullivana, a także Edgara Levinsona. Ich uczniowie: Stephen Mitchell, Jay Greenberg, Levis Aron, Irvin Hoffman, Philip Bromerg, Donnel Stern, Darlen Ehrenberg, Jessica Benjamin i in. jeszcze większy nacisk kładli na podejście bipersonalne – ewolucja, która znana jest jako „szkoła relacyjna”.

W odmienny sposób Heinz Kohut i jego następcy podkreślali rolę realnego wpływu psychoanalityka na pacjenta, niezależnie od znaczenia interpersonalnego.

Inni, jak Thomas Ogden, Patrick Casement, James McLaughlin, Owen Renik ukazywali bipersonalną naturę terapii.

Innym aspektem tego ruchu jest kładzenie nacisku na „tu i teraz” tego, co dzieje się w gabinecie terapeutycznym.

Badania z psychologii rozwojowej określane mianem nurtu "Infante research" nie tylko zrewolucjonizowały wiedzę z psychologii rozwojowej, zwłaszcza w odniesieniu do najwcześniejszych kompetencji relacyjnych noworodka, miały też ogromne znaczenie w konceptualizacji relacji terapeuta-pacjent opracowanej przez BCPSG. Obserwacje Johna Bowlbiego podkreślały znaczenie tego, co rzeczywiście dzieje się w relacji pomiędzy rodzicami a dziećmi. Prace badawcze przedstawicieli nurtu infante research (badaczy wywodzących się z nurtu psychoanalizy jak Louis Sander, Gerald Stechler, Daniel Stern, Karlen Lyons-Ruth, Beatrice Beebe, T. Berry Brazelton, Robert Emde, Edward Tronick). Istotny był też wkład Teorii Systemów Dynamicznych (TSD) (Ester Thelen i Linda Smith) w rozumienie pary terapeuta – pacjent jako systemu dynamicznego, który podlega zmianom zgodnie z zasadami TSD.

W interaktywnej wymianie między pacjentem a terapeutą - zgodnie z wynikami badań tej grupy - znaczenie mają: interpodmiotowość, aspekty niejawne komunikacji oraz znaczenie intencji jako pierwotnego organizatora wymiany interaktywnej, niejawna wiedza relacyjna, wzajemna regulacja, syntonizacja itd.

Na seminarium postaramy się zaś przybliżyć problematykę znaczenia syntonizacji tak w relacji rodzic – dziecko, jak i terapeuta – pacjent, a dodatkowo syntonizację interpersonalnych systemów motywacyjnych (zwanych też przez Liottiego systemami neurobilogicznymi) w interakcji pomiędzy dwoma podmiotami. 

Czytaj więcej